9 sierpnia 2022 Udostępnij

Dlaczego komunikacja w miejscu pracy jest tematem, który może zmienić wszystko

Jeśli uważasz, że mówienie do kogoś to tylko to - słowa, to brakuje ci punktów.

Komunikacja każdego typu to ważna rzecz. Pozwala nie tylko przekazać informacje innej osobie, wyjaśnić swój punkt widzenia lub wydać polecenie, ale także pomaga nawiązać kontakt z innymi ludźmi. Jest to szczególnie ważne z punktu widzenia miejsca pracy, ponieważ budowanie ducha zespołu jest kluczowe dla wysokiego morale i w rezultacie wysokiej produktywności.

Każdy myśli, że wie, jak się komunikować, ale istnieje bardzo realna różnica między komunikacją w porządku a komunikacją wysokiej jakości. W miejscu pracy, pracownicy muszą wiedzieć, jak komunikować się na najwyższym poziomie z kolegami, kierownictwem, klientami i innymi osobami. Oznacza to zmianę taktyki w zależności od tego, z kim rozmawiasz, ale obejmuje również temat słuchania.

W nowoczesnym środowisku biurowym będziesz miał szereg różnych osobowości i będą one albo współgrać ze sobą, wpadać na siebie lub całkowicie się ze sobą ścierać. Wszystko to jest w porządku, o ile wszyscy wiedzą, jak skutecznie komunikować się ze sobą, niezależnie od tego, czy dogadują się osobiście, czy nie. Kiedy tak się nie dzieje, dochodzi do konfliktów, które obniżają morale i wpływają na wydajność. Ma to również wpływ na jakość obsługi klienta. Zanim się obejrzysz, rozejdzie się wieść, że Twoja firma nie jest najlepsza w swojej niszy, a konkurenci wygrywają.

Sprawdź tę infografikę, która mówi bardziej szczegółowo o tym, dlaczego skuteczna komunikacja jest tak ważna.

Źródło - https://pulse.greenham.com/post/effective-communication-important/

Na początku może być trudno zrozumieć, czy Twoje miejsce pracy ma problem z niejasną komunikacją. Z tego powodu menedżerowie muszą usiąść i naprawdę ocenić sytuację, rozumiejąc, co można zrobić lepiej w porównaniu z tym, co już jest robione pozytywnie. Należy uwzględnić zarówno komunikację werbalną, jak i pisemną, która jest przekazywana w miejscu pracy i która trafia do klientów.

Bardzo łatwym do zauważenia problemem jest plotka. Tak, to jest forma komunikacji, ale nie bardzo pozytywna! Plotki mogą obniżyć morale, zrazić pracowników i sprawić, że poczują się wyróżnieni. Całkowite powstrzymanie plotek jest bardzo trudne, ale próba rozwiązania kliki i stworzenia atmosfery "wszyscy za jednego i jeden za wszystkich" w biurze jest bardzo ważna. Można to osiągnąć poprzez ćwiczenia budujące zespół lub skupiając się bardziej na pracy zespołowej w przestrzeni współpracy, niż na tym, że ludzie siedzą cały czas sami przy swoich biurkach.

Może się również okazać, że masz pracownika, który uwielbia paplać. Również w tym przypadku może to stanowić problem, gdy inni ludzie próbują zająć się swoją pracą! Jedynym sposobem na zidentyfikowanie i zmianę tych problemów jest świadomość, że one występują.

Menedżerowie muszą skupić się na komunikacji w miejscu pracy. Ogólny przegląd przestrzeni i sposobów jej poprawy pozwoli stworzyć bardziej produktywne i harmonijne biuro. Oczywiście ma to wpływ na morale i wydajność, a końcowym beneficjentem jest klient.

Justyna Nowak

Projektantka mebli biurowych, specjalizuje się w ergonomii pracy. Warszawa